Q-Rohr® DFE - Liekitön räjähdyksen purku kahden polttoaineen moottoreiden pakosarjassa
Tilanne
Merenkulun IMO-päästömääräysten seuraavassa vaiheessa aiotaan vähentää polttoaineen sallittua rikki- ja typpipitoisuutta nykyisestä 3,5 prosentista 0,5 prosenttiin vuonna 2020. IMO-tasojen 2 ja 3 määräysten vuoksi merenkulussa tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän vaihtoehtoisten lähteiden, kuten kaksoispolttomoottoreiden ja LNG-voimalaitosten käyttövoimaa.
Uudet IMO-määräykset, uudet haasteet
Haaste
Virheellisesti toimivassa kaasukäyttöisessä moottorissa voi syttyä kaasun ja hapen syttyviä yhdistelmiä. Pahimmassa tapauksessa polttoaine voi syttyä ja aiheuttaa räjähdyksen. Tuloksena olisi ohjausjärjestelmän ja sähkövirtalähteiden toimintahäiriö. Tämä voisi haitata tärkeiden välineiden, kuten radioiden sekä tutka- ja navigointilaitteistojen toimintaa. Lisäksi laitoksen räjähdykselle alttiit osat aiheuttaisivat vakavan vaaran konehuoneessa työskenteleville henkilöille.

Q-Rohr® DFE
REMBE® on hyödyntänyt monivuotista kokemustaan räjähdyssuojauksesta kehittääkseen erityisesti kaksoispolttomoottoreille sopivan järjestelmän. Sen kevyt ja kompakti rakenne takaa erinomaisen turvallisuustason.
Q-Rohr® DFE mahdollistaa liekittömän räjähdyspurkauksen aluksen rungossa ja suojaa siten ympäröivää aluetta räjähdyksen seurauksilta. Aluksen normaali toiminta voi alkaa uudestaan aluksella hyvin nopeasti räjähdyksen jälkeen.
Q-Rohr® DFE
Q-Rohr® DFE:n kompaktin ja kevyen rakenteen ansiosta se voidaan asentaa jopa ahtaisiin tiloihin.
Sinun etusi
- Merenkulkualan sertifikaatti standardien DNV-GL, LR, BV ja ABS mukaisesti.
- Toimintojen nopea uudelleenkäynnistys.
- Liekitön räjähdyspurkaus aluksen rungossa.
- 100-prosenttinen tiiviys, jotta tukahdutuksen vaara voidaan eliminoida.
- Kompakti ja kevyt rakenne.
- 100-prosenttinen ilmanpoiston tehokkuus.
- Yksilöllisesti määritettävä avautumispaine.
- 100-prosenttinen ruostumaton teräs estää syöpymisen.
- DIN 86044 -standardin mukainen liitäntälaippa.
- Huoltoa ei tarvita, teknikon silmämääräinen tarkastus riittää.
- Ruostumattomasta teräksestä valmistettu REMBE®-suodatin vähentää huomattavasti melua sekä normaalin toiminnan aikana että räjähdyksen sattuessa.

Sertifiointi | |||
![]() | ![]() | Patentit: DE 38 22 12; US 7,905,244 | ![]() |
![]() | ![]() |
Q-Rohr® DFE -tuotteen tekniset tiedot DIN 86044 -sarjan 1 ja sarjan 2 -standardin mukaisesti | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | ||||||||||||||||
DN [mm] | Enint. H [mm] | Enint. C [mm] | Ø C [mm] | Ø D [mm] | k [mm] | Ø d2 [mm] | b [mm] | Pulttien määrä | Suositeltavat pultit | Paino [kg] | ||||||
sarjan 1 | sarjan 2 | sarjan 1 | sarjan 2 | sarjan 1 | sarjan 2 | sarjan 1 | sarjan 2 | sarjan 1 | sarjan 2 | sarjan 1 | sarjan 2 | |||||
200 | 400 | 410 | 350 | 320 | 319 | 280 | 289 | 18 | 18 | 16 | 12 | 8 | 12 | M16 | M16 | 21 |
300 | 600 | 500 | 450 | 440 | 424 | 395 | 394 | 22 | 18 | 16 | 15 | 12 | 20 | M20 | M16 | 37 |
400 | 600 | 600 | 550 | 540 | 507 | 495 | 477 | 22 | 18 | 16 | 15 | 16 | 20 | M20 | M16 | 47 |
500 | 600 | 700 | 650 | 645 | 609 | 600 | 579 | 22 | 18 | 16 | 15 | 20 | 28 | M20 | M16 | 60 |
600 | 900 | 820 | 770 | 754 | 711 | 700 | 681 | 22 | 18 | 20 | 15 | 20 | 32 | M20 | M16 | 105 |
700 | 900 | 920 | 870 | 856 | 813 | 800 | 783 | 22 | 18 | 20 | 15 | 24 | 36 | M20 | M16 | 115 |
800 | 1200 | 1020 | 970 | 958 | 915 | 900 | 885 | 22 | 18 | 20 | 15 | 24 | 44 | M20 | M16 | 150 |
900 | 1200 | 1120 | 1070 | 1060 | 1017 | 1010 | 987 | 22 | 18 | 20 | 15 | 28 | 48 | M20 | M16 | 175 |
1000 | 1400 | 1220 | 1170 | 1162 | 1119 | 1110 | 1089 | 22 | 18 | 20 | 15 | 32 | 52 | M20 | M16 | 215 |
1100 | 1400 | 1320 | 1270 | 1266 | 1223 | 1210 | 1193 | 22 | 18 | 20 | 15 | 32 | 60 | M20 | M16 | 245 |
1200 | 1600 | 1430 | 1380 | 1366 | 1323 | 1310 | 1293 | 22 | 18 | 20 | 15 | 36 | 64 | M20 | M16 | 300 |
1300 | 1600 | 1530 | 1480 | 1466 | 1423 | 1410 | 1393 | 22 | 18 | 20 | 15 | 40 | 68 | M20 | M16 | 335 |
1400 | 1600 | 1630 | 1580 | 1566 | 1523 | 1510 | 1493 | 22 | 18 | 20 | 15 | 40 | 72 | M20 | M16 | 380 |